2010–2019
De største og mest dyrebare løfter
Oktober 2017


De største og mest dyrebare løfter

Vår himmelske Faders store plan for lykke innbefatter læren, ordinansene, paktene og de største og mest dyrebare løfter, hvorved vi kan få del i guddommelig natur.

En av de store utfordringene vi står overfor hver dag, er å unngå at denne verdens bekymringer får dominere vår tid og energi i den grad at vi forsømmer det som er evig og som betyr mest.1 Vi kan altfor lett bli avledet fra å huske og fokusere på viktige åndelige prioriteringer på grunn av våre mange ansvarsoppgaver og vår travle timeplan. Noen ganger prøver vi å løpe så fort at vi kanskje glemmer hvor vi skal og hvorfor vi løper.

Apostelen Peter minner oss om at for Jesu Kristi disipler har “hans guddommelige makt… gitt oss alt som tjener til liv og gudsfrykt, ved kunnskapen om ham som har kalt oss ved sin egen herlighet og kraft,

og gjennom dette har gitt oss de største og mest dyrebare løfter, for at dere ved dem skulle få del i guddommelig natur, etter at dere har flyktet bort fra fordervelsen i verden som kommer av lysten.”2

Mitt budskap understreker betydningen av de største og mest dyrebare løftene som Peter beskriver som sanne påminnelser om hvor vi er på vei på vår jordiske reise, og hvorfor. Jeg vil også snakke om de respektive funksjonene sabbatsdagen, det hellige tempel og vårt hjem har for å hjelpe oss å huske disse viktige åndelige løftene.

Jeg ber oppriktig om at Den hellige ånd må undervise hver enkelt av oss når vi sammen overveier disse viktige sannhetene.

Vår guddommelige identitet

Vår himmelske Faders store plan for lykke innbefatter læren, ordinansene, paktene og de største og mest dyrebare løfter, hvorved vi kan få del i guddommelig natur. Hans plan definerer vår evige identitet og den vei vi må følge for å lære, forandre oss, vokse og til slutt bo hos ham for evig.

“Familien – En erklæring til verden” forklarer:

“Alle mennesker — menn og kvinner — er skapt i Guds bilde. Hver især er en elsket ånd, sønn eller datter av himmelske foreldre, og har som sådan en guddommelig natur og et guddommelig potensial…

I den førjordiske tilværelse kjente og tilba Guds åndelige sønner og døtre ham som sin evige Fader og aksepterte hans plan hvorved hans barn kunne få et fysisk legeme og høste jordisk erfaring for å utvikle seg mot fullkommenhet og til sist virkeliggjøre sitt guddommelige potensial som arvinger til evig liv.”3

Gud lover sine barn at hvis de følger hans plan og hans elskede Sønns eksempel, holder budene og holder ut i tro til enden, vil de på grunn av Frelserens forløsning få “evig liv som er den største av alle Guds gaver”.4 Evig liv er det største av de store og dyrebare løftene.

Åndelig gjenfødelse

Vi forstår mer av de største og mest dyrebare løfter og begynner å få del i guddommelig natur ved å reagere positivt på Herrens kall til herlighet og kraft. Slik Peter beskriver, blir dette kallet oppfylt ved at vi gjør vårt beste for å flykte fra den fordervelse som er i verden.

Når vi føyelig strever fremover med tro på Frelseren, vil hans forsoning og Den hellige ånds kraft “[bevirke] en stor forandring i oss – eller i våre hjerter – så vi ikke har lyst til å gjøre ondt mer, men til stadig å gjøre godt”.5 Vi blir “født på ny, ja, født av Gud, og [blir] forandret fra [vår] kjødelige og falne tilstand til en rettferdig tilstand og [blir] forløst av Gud”.6 “Derfor, om noen er i Kristus, da er han en ny skapning, det gamle er forbi, se, alt er blitt nytt.”7

En så omfattende endring i vår natur skjer vanligvis ikke raskt eller på én gang. I likhet med Frelseren vil heller ikke vi motta “av fylden til å begynne med, men [motta] nåde for nåde”.8 “For se, så sier Gud Herren: Jeg vil gi menneskenes barn linje på linje og bud på bud, litt nå og litt da, og velsignet er de som lytter til mine bud og låner øre til mitt råd, for de skal lære visdom.”9

Prestedømmets ordinanser og hellige pakter er nødvendige i denne vedvarende prosessen med åndelig gjenfødelse. De er også de midler Gud har fastsatt for at vi skal kunne motta hans største og mest dyrebare løfter. Ordinanser som mottas verdig og stadig huskes , åpner himmelske kanaler som guddommelighetens kraft kan strømme gjennom til vårt liv. Pakter som overholdes standhaftig og alltid huskes, gir mening og forvissning om velsignelser både i jordelivet og i all evighet.

Gud lover oss for eksempel, i henhold til vår trofasthet, konstant veiledning fra det tredje medlemmet av Guddommen, Den hellige ånd,10 at vi på grunn av Jesu Kristi forsoning kan motta og alltid bevare en forlatelse for våre synder,11 at vi kan få fred i denne verden,12 at Frelseren har brutt dødens bånd og seiret over graven13, og at familier kan være sammen i all evighet.

Forståelig nok kan ikke alle de største og mest dyrebare løfter som vår himmelske Fader gir sine barn, telles eller beskrives utførlig. Men selv den delvise listen over lovede velsignelser jeg nettopp fremla, skulle få hver enkelt av oss til å stå “helt forundret”14 og “falle ned og tilbe Faderen”15 i Jesu Kristi navn.

Husk løftene

President Lorenzo Snow advarte og sa: “Vi er altfor tilbøyelige til å glemme livets store hensikt, vår himmelske Faders motiv for å sende oss hit for å påta oss dødelighet, så vel som det hellige kall vi har mottatt. Istedenfor å heve oss over de små, flyktige ting… lar vi oss derfor ofte synke ned til verdens nivå uten å benytte oss av den guddommelige hjelp som Gud har foranstaltet, som er det eneste som kan gjøre oss i stand til å overvinne [disse flyktige tingene].”16

Sabbatsdagen og det hellige tempel er to konkrete kilder til guddommelig hjelp som Gud har gitt for å hjelpe oss å heve oss over verdens nivå og fordervelse. I utgangspunktet kan vi tro at de overordnede hensiktene med å holde sabbatsdagen hellig og gå i templet er beslektede, men særegne. Jeg tror imidlertid at disse to hensiktene er helt like og virker sammen for å styrke oss åndelig som enkeltpersoner og i vårt hjem.

Sabbaten

Da Gud hadde skapt alle ting, hvilte han på den syvende dag og befalte at én dag hver uke skulle være en tid med hvile for å hjelpe menneskene å minnes ham.17 Sabbaten er en hellig tid som er uttrykkelig avsatt til å tilbe ham og til å motta og huske hans største og mest dyrebare løfter.

I denne evangelieutdeling har Herren befalt:

“For at du mer fullkomment kan holde deg ubesmittet av verden, skal du gå til bønnens hus og ofre dine sakramenter på min hellige dag,

for sannelig, dette er en dag som er gitt dere til å hvile fra deres arbeide og til å vie deres andakt til Den Aller Høyeste.”18

På sabbatsdagen tilber vi altså Faderen i Sønnens navn ved å delta i ordinanser og lære om og motta, huske og fornye pakter. På hans hellige dag er våre tanker, handlinger og adferd tegn vi gir Gud og en indikator på vår kjærlighet til ham.19

En annen hensikt med sabbaten er å heve blikket fra det som er av verden, til evighetens velsignelser. Når vi i løpet av denne hellige tiden fjerner oss fra mange av de vanlige rutinene i vårt travle liv, kan vi “se hen til Gud og [leve]”20 ved å motta og minnes de største og mest dyrebare løfter som gjør oss delaktige i guddommelig natur.

Det hellige tempel

Herren har alltid befalt sitt folk å bygge templer, hellige steder der verdige hellige utfører hellige evangelieseremonier og ordinanser for seg selv og for de døde. Templer er de aller helligste av alle steder for tilbedelse. Et tempel er bokstavelig talt Herrens hus, et hellig sted som er uttrykkelig avsatt til å tilbe Gud og til å motta og huske hans største og mest dyrebare løfter.

I denne evangelieutdeling har Herren befalt: “Organiser dere, forbered alt som er nødvendig, og bygg et hus, ja, et bønnens hus, et fastens hus, et troens hus, et lærdommens hus, et herlighetens hus, et ordens hus, et Guds hus.”21 Det viktigste fokuset for tempelarbeid er å delta i ordinanser og å lære om, motta og huske pakter. Vi tenker, handler og kler oss annerledes i templet enn på andre steder vi oppholder oss.

En hovedhensikt med templet er å heve vårt blikk fra det som er av verden, til evighetens velsignelser. Når vi en kort stund er fjernet fra de verdslige rammene vi er vant til, kan vi “se hen til Gud og [leve]”22 ved å motta og minnes de største og mest dyrebare løfter som gjør oss delaktige i guddommelig natur.

Vær oppmerksom på at henholdsvis sabbatsdagen og templet er en hellig tid og et hellig sted som er uttrykkelig avsatt til å tilbe Gud og til å motta og huske hans største og mest dyrebare løfter til sine barn. Slik de ble innstiftet av Gud, er de viktigste hensiktene med disse to guddommelige kildene til hjelp nøyaktig de samme: Å kraftfullt og gjentatte ganger rette vår oppmerksomhet mot vår himmelske Fader, hans enbårne Sønn, Den hellige ånd og løftene som er forbundet med ordinansene og paktene i Frelserens gjengitte evangelium.

Vårt hjem

Det er viktig at et hjem er den ultimate kombinasjonen av tid og sted hvor enkeltpersoner og familier mest effektivt husker Guds største og mest dyrebare løfter. Å forlate vårt hjem for å tilbringe tid på søndagsmøter og å tre inn i et tempels hellige rom er viktig, men ikke nok. Bare når vi tar den ånd og styrke vi får fra disse hellige aktivitetene, med oss hjem, kan vi holde fokus på jordelivets store hensikter og overvinne den fordervelse som er i verden. Våre sabbats- og tempelopplevelser skulle være åndelige katalysatorer som fyller enkeltpersoner og familier og vårt hjem med kontinuerlige påminnelser om viktige lærdommer vi har fått, med Den hellige ånds nærvær og kraft, med kontinuerlig og stadig dypere omvendelse til Herren Jesus Kristus og med “et fullkomment, klart håp”23 om Guds evige løfter.

Sabbaten og templet kan hjelpe oss å følge “en enda bedre vei”24 i vårt hjem når vi “[samler] alt til ett i Kristus, både det som er i himmelen og det som er på jorden”.25 Det vi gjør i vårt hjem med denne hellige tiden og med det vi lærer på hans hellige sted, er avgjørende for å få del i den guddommelige natur.

Løfte og vitnesbyrd

Vi kan lett bli overveldet av de rutinemessige og dagligdagse tingene i jordelivet. Å sove, spise, kle seg, arbeide, leke, trene og mange andre vanlig aktiviteter er nødvendige og viktige. Men til slutt blir vi et resultat av vår kunnskap om og villighet til å lære av Faderen, Sønnen og Den hellige ånd. Det er ikke bare summen av våre daglige gjøremål i løpet av et helt liv.

Evangeliet er så mye mer enn en rutinemessig sjekkliste med enkeltstående oppgaver som skal utføres. Det er snarere en praktfull billedvev av sannhet “føyd sammen”26 og utformet for å hjelpe oss å bli som vår himmelske Fader og vår Herre Jesus Kristus, og dermed få del i guddommelig natur. Vi blir virkelig forblindet ved å se forbi målet27 når denne overordnede åndelige virkeligheten overskygges av verdens bekymringer og likegyldighet.

Når vi er kloke og innbyr Den hellige ånd til å være vår veiviser,28 lover jeg at han vil lære oss hva som er sant. “Han vil vitne om Guds Sønn, som kom ned til denne jord”29, når vi gjør vårt beste for å oppnå vår evige fremtid og få del i guddommelig natur.

Jeg bærer vitnesbyrd om at de største og mest dyrebare løfter forbundet med våre ordinanser og pakter, er sikre. Herren har erklært:

“Jeg gir dere anvisninger for hvordan dere kan vandre for meg, så det kan bli dere til frelse.

Jeg, Herren, er forpliktet når dere gjør som jeg sier, men når dere ikke gjør som jeg sier, har dere intet løfte.”30

Jeg vitner om at vår himmelske Fader lever og er frelsesplanens opphavsmann. Jesus Kristus er hans enbårne Sønn, vår Frelser og Forløser. Han lever. Jeg vitner om at Faderens plan og løfter, Frelserens forsoning og Den hellige ånds veiledning gjør det mulig å oppnå fred i denne verden og evig liv i den kommende verden.31 Dette vitner jeg om i Jesu Kristi hellige navn. Amen.