2010-2019
Vend tilbage og modtag
April 2017


Vend tilbage og modtag

At vende tilbage til Guds nærvær og at modtage de evige velsignelser, der kommer af at indgå og holde pagter, er de allervigtigste mål, vi kan sætte os.

Mine brødre og søstre, det er nu min opgave at tale til jer, og det er jeres opgave at lytte. Mit mål er at færdiggøre min opgave, inden I færdiggør jeres. Jeg vil gøre mit bedste.

I løbet af årene har jeg bemærket, at de, der opnår mest i denne verden, er dem med en vision for deres liv, med mål til at holde dem fokuserede på deres vision og taktiske planer for, hvordan de opnår dem. At vide, hvor I er på vej hen, og hvordan I forventer at komme dertil, kan give mening, formål og resultater med og i livet.

Nogle har svært ved at skelne mellem et mål og en plan, indtil de lærer, at et mål er en destination eller en ende, mens en plan er ruten, hvorad man kommer derhen. Vi kan for eksempel have et mål om at køre til et bestemt ukendt sted, og som nogle af jer kære søstre ved, tror vi mænd ofte, at vi ved, hvordan vi kommer derhen, hvilket ofte resulterer i, at vi siger: »Jeg ved, det er lige om det næste hjørne.« Min kone smiler sikkert nu. Målet var klart, men der var ingen god plan for at nå destinationen.

Målsætning er egentlig »at begynde med målet i sinde«. Og planlægning er at udtænke en måde at komme til enden på. En nøgle til lykke ligger i forståelsen af, hvilke destinationer der virkelig betyder noget – og derpå bruge vores tid, indsats og fokus på det, som helt sikkert vil føre os dertil.

Gud vor himmelske Fader har givet os det fuldkomne eksempel på målsætning og planlægning. Hans mål er »at tilvejebringe udødelighed og evigt liv for mennesket«1 og hans middel til at opnå det er frelsesplanen.

Vor elskede himmelske Faders plan omfatter at give os et udviklende, udvidende og belærende liv på jorden, hvorigennem vi kan blive mere som ham. Ved at iklæde vores evige ånd i et fysisk legeme, efterleve Guds Søns, vor Herre Jesu Kristi lære og befalinger og stifte evige familier bliver det muligt for os gennem Frelserens forsoning at opfylde Guds mål om udødelighed og evigt liv for hans børn med ham i det celestiale rige.

Vis målsætning omfatter en forståelse af, at kortsigtede mål kun er effektive, hvis de fører til klart forståede langsigtede mål. Jeg tror, at en vigtig nøgle til lykke er at lære, hvordan vi sætter vores egne mål og lægger vores egne planer inden for vor himmelske Faders evige plans rammer. Hvis vi fokuser på hans evige sti, vil vi uundgåeligt blive værdige til at vende tilbage til hans nærhed.

Det er godt at have mål og planer for vores karriere, uddannelse, ja, selv vores golfspil. Det er også vigtigt at have mål for vores ægteskab, familie og vores kirkeråd og kaldelser, dette er især sandt for missionærer. Men vores største og mest overordnede mål bør passe ind i vor himmelske Faders evige plan. Jesus sagde: »Men søg I først Guds rige og hans retfærdighed, så skal alt dette gives jer i tilgift.«2

Eksperter i målsætning fortæller os, at jo mere enkelt og ligefremt et mål er, desto mere kraft vil det have. Når vi kan reducere vores mål til et klart billede eller en eller to kraftfulde og symbolske ord, kan det blive en del af os og vejlede os i stort set alt, vi tænker og gør. Jeg tror, at der er to udtryk, der i denne sammenhæng symboliserer Guds mål for os og vores egne vigtigste mål. Udtrykkene er vend tilbage og modtag.

At vende tilbage til hans nærvær og at modtage de evige velsignelser, der kommer af at indgå og holde pagter, er de allervigtigste mål, vi kan sætte os.

Vi vender tilbage og modtager ved at have »urokkelig tro på [Jesus Kristus], idet [vi] helt forlader [os] på hans fortjenester … trænge[r os] frem med standhaftighed i Kristus og ha[r] et fuldkommen klart håb og en kærlighed til Gud og til alle mennesker … tager for [os] af Kristi ord og holder ud til enden.«3

Lucifer accepterede ikke Faderens plan, der gør det muligt for os at vende tilbage til hans nærhed og modtage hans velsignelser. Faktisk gjorde Lucifer oprør og forsøgte at ændre vor Faders plan fuldstændigt med ønsket om selv at tage al Guds herlighed, ære og magt. Som resultat blev han kastet ud fra Guds nærhed med sine følgere og »blev Satan, ja, Djævelen, faderen til alle løgne, så han kunne bedrage og forblinde mennesker og føre dem fangne efter sin vilje, ja, så mange, som ikke vil lytte til [Herrens] røst.«4

På grund af sine valg i forudtilværelsen kan Satan hverken vende tilbage eller modtage. Det eneste, han har tilbage, er at modsætte sig vor Faders plan ved at bruge enhver tillokkelse eller fristelse for at bringe os ned og gøre os elendige ligesom ham selv.5 Satans plan om at opnå sit djævelske mål gælder alle personer, generationer, kulturer og samfund. Han bruger højlydte røster – røster, der forsøger at drukne Helligåndens stille og sagte røst, der kan vise os »alt det«, vi bør gøre for at vende tilbage og modtage.6

Disse røster tilhører dem, der ignorerer evangelisk sandhed, og som bruger internettet, de sociale og trykte medier, radio, TV og film til på en lokkende måde at præsentere umoralitet, vold, dårligt sprog, snavs og smuds på en måde, der distraherer os fra de mål og planer, vi har for evigheden.

Disse røster kan omfatte velmenende personer, der er blændet af sekulære filosofier fra mænd og kvinder, der stræber efter at ødelægge tro og omdirigere det evige fokus hos dem, der helt enkelt forsøger at vende tilbage til Guds nærvær og at modtage »alt det, som [vor] Fader har.«7

Jeg har fundet ud af, at for at forblive fokuseret på at vende tilbage og modtage de lovede velsignelser skal jeg regelmæssigt bruge tid på at spørge mig selv: »Hvordan går det?«

Det er lidt ligesom at have et personligt interview med sig selv. Og hvis det lyder usædvanligt, så tænk på: Hvem i denne verden kender jer bedre end jer selv? I kender jeres tanker, jeres private handlinger, jeres ønsker og drømme, mål og planer. Og I ved bedre end nogen anden, hvordan I udvikler jer på vejen til at vende tilbage og modtage.

Som en vejledning for mig selv under denne private personlige gennemgang kan jeg lide at læse og tænke over de personligt reflekterende ord, der findes i det femte kapitel i Alma, hvor Alma spørger: »Er I blevet født åndeligt af Gud? Har I antaget hans billede i jeres ansigtsudtryk? Har I oplevet denne mægtige forandring i jeres hjerte?«8 Almas spørgsmål er en påmindelse om, hvad vores mål og planer bør indeholde for at vende tilbage og modtage.

Husk Frelserens indbydelse til at »kom[me] til mig, alle I, som slider jer trætte og bærer tunge byrder, og jeg vil give jer hvile.

Tag mit åg på jer, og lær af mig, for jeg er sagtmodig og ydmyg af hjertet, så skal I finde hvile for jeres sjæle.«9

Når vi forøger vores tro på Herren Jesu Kristi kraft til at give hvile for vores sjæl ved at tilgive synder, forløse ufuldkomne forhold, helbrede de åndelige sår, der forhindrer vækst, og som styrker og gør os i stand til at udvikle Kristi egenskaber, vil vi mere fuldt ud værdsætte omfanget af Herren Jesu Kristi forsoning.10

Find i løbet af de kommende uger tid til at gennemgå jeres livs mål og planer og sørg for, at de passer med vor himmelske Faders store plan for vores lykke. Hvis I har brug for at omvende og ændre jer, så overvej at gøre det nu. Tag tid til bønsomt at tænke over, hvilke justeringer der er nødvendige for at hjælpe jer til at have »Guds ære for øje«.11

Vi må have Jesu Kristi evangelium og lærdomme som midtpunkt i vores mål og planer. Uden ham er intet evigt mål muligt og vores planer for at opnå vores evige mål vil med sikkerhed fejle.

Billede
Dokumentet –»Den levende Kristus«

En yderligere hjælp er »Den levende Kristus: Apostlenes vidnesbyrd«,12 der blev præsenteret for Kirken den 1. januar 2000. Placer en kopi, hvor I kan se den, og brug tid på at gennemgå hver af de udtalelser, der findes i dette inspirerede vidnesbyrd om Kristus fra hans særlige vidner, der underskrev det.

Billede
»Den levende Kristus« og familieproklamationen

Jeg opfordrer jer til at studere det tillige med »Familien: En proklamation til verden.« Vi taler ofte om familieproklamationen, men husk at læse den i lyset af den frelsende kraft i den levende Kristus. Uden den levende Kristus vil vores inderste forventninger forblive uopfyldte. I familieproklamationen står der: »Den guddommelige plan for lykke gør det muligt for familiebånd at fortsætte på den anden side af graven. Hellige ordinancer og pagter, der er tilgængelige i hellige templer, gør det muligt for enkeltpersoner at vende tilbage til Guds nærhed og for familier at være forenet for evigt.«13

Dette kan udelukkende ske, fordi den levende Kristus er verdens forsonende Frelser og Forløser.

I den forbindelse kan I også overveje at søge i skrifterne for at øge jeres forståelse af bestemte sandheder, der findes i »Den levende Kristus«.

At læse »Den levende Kristus« bønsomt er ligesom at læse Mathæus’, Markus’, Lukas’, Johannes’ og Mormons Bogs profeters vidnesbyrd. Det vil øge jeres tro på Frelseren og hjælpe jer til at forblive fokuserede på ham, når I følger jeres plan for at nå jeres evige mål.

På trods af vores fejl, mangler, omveje og synder giver Jesu Kristi forsoning os mulighed for at omvende os, og forberede os på at vende tilbage og modtage de uforlignelige velsignelser, som Gud har lovet – at bo for evigt med Faderen og Sønnen i den højeste grad i det celestiale rige.14

Som I alle ved, vil ingen undslippe døden, derfor må vores langsigtede mål og plan være, at når vi vender tilbage til vor himmelske Fader, så vil vi modtage alt det, som han har planlagt for hver af os.15

Jeg bærer vidnesbyrd om, at der ikke er noget større mål i livet på jorden end at bo med vor himmelske Forældre og vor elskede Frelser Herren Jesus Kristus. Men det er ikke blot vores mål – det er også deres mål. De har en fuldkommen kærlighed til os, stærkere end vi overhovedet kan begynde at forstå. De er totalt, fuldstændigt, evigt på linje med os. Vi er deres værk. Vores herlighed er deres herlighed. Mere end noget andet ønsker de, at vi kommer hjem – at vende tilbage og modtage evig lykke i deres nærhed.

Mine brødre og søstre, om en uge vil vi fejre palmesøndag – og mindes Kristi indtog i Jerusalem. Om to uger vi vil fejre påskesøndag – og mindes Frelserens sejr over døden.

Når vi fokuserer på Frelseren på de to særlige søndage, lad os da huske ham og forny vores livslange forpligtelse om at holde hans befalinger. Lad os se dybt ind i vores eget liv, sætte vores egne mål og fokusere på, at tilpasse vores planer Guds, sådan at de i sidste ende vil lede os mod vores dyrebare privilegium at vende tilbage og modtage – hvilket er min ydmyge bøn i Jesu Kristi navn. Amen.