2010–2019
Vår Faders underbara plan
April 2017


Vår Faders underbara plan

Tack vare Guds heliga plan vet vi att födelsen och döden faktiskt bara är milstolpar på vår väg mot evigt liv hos vår himmelske Fader.

I början av min utbildning till läkare hade jag förmånen att hjälpa en ung mor föda sitt första barn. Hon var lugn, fokuserad och lycklig. När barnet fötts lämnade jag över den dyrbara nyfödda till henne. Med glädjetårar strömmande nerför kinderna tog hon detta nyfödda barn i famnen och undersökte honom från topp till tå. Hon höll honom intill sig och älskade honom som bara en mor kan. Det var en förmån att få vara i rummet med henne.

Så började livet för oss alla. Men var vår födelse verkligen början? Världen ser födelsen och döden som början och slutet. Men tack vare Guds heliga plan vet vi att födelsen och döden faktiskt bara är milstolpar på vår väg mot evigt liv hos vår himmelske Fader.1 De är viktiga delar i vår Faders plan – heliga stunder när jordelivet och himlen korsar varandra. Med tanke på vad jag har lärt mig av att observera födelsen och döden under mina år som läkare och genom tjänandet i kyrkan, vill jag i dag vittna om vår himmelske Faders underbara plan.

”Innan vi föddes bodde vi hos Gud, våra andars Fader. Alla [människor] på jorden är bokstavligen bröder och systrar” i Guds familj,2 och var och en av oss är värdefull för honom. Vi levde länge med honom före vår jordiska födelse – vi lärde, vi valde och vi förberedde oss.

Eftersom vår himmelske Fader älskar oss vill han att vi ska få den största gåva han kan ge, det eviga livets gåva.3 Han kunde inte bara ge oss den här gåvan, vi behövde ta emot den genom att välja honom och hans vägar. Det innebar att vi måste lämna hans närhet och påbörja en underbar och spännande resa av tro, tillväxt och förändring. Den resa vår Fader förberedde oss för kallas frälsningsplanen eller lycksalighetsplanen.4

I det stora förjordiska rådet berättade vår himmelske Fader om sin plan.5 När vi förstod den blev vi så glada att vi ropade av glädje och morgonstjärnorna sjöng tillsammans.6

Planen vilar på tre stora pelare: evighetens pelare.7

Den första pelaren är jordens skapelse, platsen för vår jordiska resa.8

Den andra pelaren är våra första föräldrars, Adam och Evas, fall. Tack vare fallet fick vi flera fantastiska gåvor. Vi kunde födas och få en fysisk kropp.9 Jag är för evigt tacksam mot min mor för att hon satte mig och mina bröder till världen och lärde oss om Gud.

Gud gav oss också handlingsfrihet – förmågan och förmånen att välja och handla själva.10 För att hjälpa oss välja rätt gav vår himmelske Fader oss bud. Varje dag visar vi Gud att vi älskar honom när vi håller hans bud, och han välsignar våra liv.11

Eftersom vår Fader visste att vi inte alltid skulle välja rätt, eller med andra ord att vi skulle synda, gav han oss den tredje pelaren: Jesus Kristus och hans försoning. Genom sitt lidande betalade Kristus priset för både fysisk död och synd.12 Han lärde: ”Ty så älskade Gud världen att han utgav sin enfödde Son, för att den som tror på honom inte skall gå förlorad utan ha evigt liv.”13

Jesus Kristus levde ett fullkomligt liv och höll alltid sin Faders bud. ”Han vandrade på vägarna i Palestina”, undervisade om evighetens sanningar, ”botade sjuka, gav de blinda synen åter och uppväckte döda”.14 Han ”gick omkring och gjorde gott”15 och ”vädjade till alla att följa hans exempel”16.

Mot slutet av sitt jordiska liv föll han på knä och bad:

”’Fader, om du vill, så tag denna kalk ifrån mig! Men ske inte min vilja utan din.’ …

Han kom i svår ångest och bad allt ivrigare, och hans svett blev som blodsdroppar, som föll ner på jorden.”17

Kristus hjälpte oss bättre förstå omfattningen av hans lidande när han sa till profeten Joseph Smith:

”Jag, Gud, har lidit detta för alla, för att de inte skall behöva lida om de omvänder sig.

Men om de inte omvänder sig måste de lida liksom jag.

Detta lidande fick mig, ja, Gud, den störste av alla, att skälva av smärta och blöda ur varje por samt lida till både kropp och själ.”18

Där, i Getsemanes trädgård, började han betala priset för våra synder och sjukdomar, vår smärta och våra skröpligheter.19 Eftersom han gjorde det är vi aldrig ensamma i våra skröpligheter om vi väljer att vandra med honom. ”Han fängslades och dömdes på falska grunder, förklarades skyldig för att tillfredsställa folkmassan och dömdes att dö på Golgatas kors.” På korset ”gav han sitt liv för att sona alla människors synder. Hans offer som ställföreträdare var en storslagen gåva till alla som någonsin skulle leva på jorden.”20

Han förkunnade:

”Se, jag är Jesus Kristus, om vilken profeterna vittnade skulle komma till världen.

Och se, jag är världens ljus och liv, och jag har druckit ur den bittra kalk som Fadern har givit mig och har förhärligat Fadern genom att ta på mig världens synder.”21

Sedan, tidigt den första veckodagen,22 uppstod han från graven med en fullkomlig, uppstånden kropp, för att aldrig mera dö. Och tack vare att han gjorde det, kommer vi också att göra det.

Jag vittnar om att Jesus Kristus verkligen uppstod från graven. Men för att kunna uppstå från graven var han tvungen att dö först. Och det måste vi också.

En annan av mitt livs stora välsignelser är att jag har känt himlens närhet i de stunder när jag suttit vid sängkanten med människor som har gått bort. Tidigt en morgon för några år sedan gick jag in i sjukrummet till en trofast sista dagars helig änka som hade cancer. Två av hennes döttrar satt hos henne. När jag kom fram till hennes sjuksäng upptäckte jag snabbt att hon inte längre led eftersom hon just hade dött.

I denna dödens stund fylldes rummet av frid. Hennes döttrar kände en ljuv sorg, och deras hjärtan var fyllda av tro. De visste att deras mor inte var borta, utan hade kommit hem.23 Till och med i stunder av djupaste sorg, i stunder när tiden står still och livet verkar otroligt orättvist, kan vi finna tröst hos vår Frälsare eftersom han också har lidit.24 Det var en förmån för mig att få vara i det rummet.

När vi dör lämnar anden kroppen och går till nästa etapp av vår resa, andevärlden. Det är en plats för undervisning, omvändelse, förlåtelse och förändring25 – en plats där vi inväntar uppståndelsen.26

En härlig dag i framtiden ska alla som någonsin har fötts uppstå från graven. Våra andar och fysiska kroppar ska återförenas i sin fullkomliga form. Alla ska uppstå, både gammal och ung, både man och kvinna, både ond och rättfärdig, och ”allt skall återställas till sin fullkomliga form”.27

Efter uppståndelsen får vi den enastående välsignelsen att bli dömda av vår Frälsare, som sa:

”Därför skall jag … dra alla människor till mig så att de kan dömas efter sina gärningar.

Och det skall ske att var och en som omvänder sig och blir döpt i mitt namn skall bli mättad. Och om han håller ut intill änden, se, då skall jag hålla honom utan skuld inför min Fader den dag då jag skall stå för att döma världen.”28

Och genom Kristus och hans försoning ska alla som väljer att följa honom genom att tro, omvända sig, döpas och ta emot den Helige Anden och hålla ut intill slutet,29 upptäcka att deras resas ändamål är att ta emot ”sin gudomliga bestämmelse som arvtagare till evigt liv”30. De ska återvända till sin Faders närhet för att leva med honom för evigt. Låt oss välja rätt.

Vår tillvaro är så mycket mer än det som sker mellan födelsen och döden. Jag inbjuder er att komma och följa Kristus.31

Jag inbjuder alla medlemmar i Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga att varje dag ”komma till Kristus och bli fullkomnade i honom och avstå från all ogudaktighet … [så att ni] genom utgjutelsen av Kristi blod … kan bli heliga och obefläckade”.32

Jag inbjuder dem som ännu inte är medlemmar i denna kyrka att komma och läsa Mormons bok och lyssna till missionärerna. Kom och få tro, och omvänd er från era synder. Kom och låt er döpas och ta emot den Helige Anden. Kom och lev ett lyckligt liv, fyllt av Kristus. Jag lovar att när ni kommer till honom och håller hans bud ska ni finna frid och mening i den här ofta omtumlande jordiska upplevelsen, och ”evigt liv i den kommande världen”33.

De som har upplevt de här sanningarna men som av en eller annan anledning har vandrat bort, inbjuder jag att komma tillbaka. Kom tillbaka i dag. Vår himmelske Fader och Frälsaren älskar er. Jag vittnar om att Kristus har förmågan att besvara era frågor, bota er smärta och sorg och förlåta era synder. Jag vet att det är sant. Jag vet att allt det här är sant. Kristus lever! Detta är hans kyrka. I Jesu Kristi namn, amen.