2010–2019
Ystävällisyys, laupeus ja rakkaus
Huhtikuu 2017


Ystävällisyys, laupeus ja rakkaus

Tutkikaamme elämäämme ja päättäkäämme noudattaa Vapahtajan esimerkkiä olemalla ystävällisiä, laupiaita ja rakastavia.

Rakkaat veljeni, minulle on kunnia ja etuoikeus puhua teille tässä Jumalan pappeuden uskollisten haltijoiden maailmanlaajuisessa kokouksessa. Tänä iltana viittaan aiheeseen, josta olen puhunut aiemmin.

Profeetta Mormon luonnehti yhtä Vapahtajan tärkeää ominaisuutta, joka Hänen opetuslastensa on määrä omaksua. Hän sanoi:

”Ja jos ihminen on sydämeltään sävyisä ja nöyrä ja tunnustaa Pyhän Hengen voimasta, että Jeesus on Kristus, hänellä täytyy olla rakkautta, sillä ellei hänellä ole rakkautta, hän ei ole mitään; niinpä hänellä täytyy olla rakkautta.

Ja rakkaus on pitkämielinen ja lempeä eikä kadehdi eikä pöyhkeile, ei etsi omaansa, ei vihastu helposti – –.

Jos siis, rakkaat veljeni, teillä ei ole rakkautta, te ette ole mitään, sillä rakkaus ei koskaan katoa. Pitäkää sen vuoksi kiinni rakkaudesta, joka on suurin kaikista, sillä kaiken täytyy kadota –

mutta aito rakkaus on Kristuksen puhdasta rakkautta, ja se kestää ikuisesti; ja kenellä sitä havaitaan olevan viimeisenä päivänä, hänen käy hyvin.”1

Veljet, me emme kunnioita Jumalan pappeutta, ellemme ole ystävällisiä muita kohtaan.

Rakas ystäväni ja työtoverini vanhin Joseph B. Wirthlin oli todella ystävällinen mies. Hän sanoi:

”Ystävällisyys on olennainen osa selestistä elämää. Kristuksen kaltainen ihminen kohtelee muita ystävällisesti. Ystävällisyyden tulisi näkyä kaikissa sanoissamme ja teoissamme työssä, koulussa, kirkossa ja etenkin kotonamme.

Jeesus, Vapahtajamme, oli ystävällisyyden ja myötätunnon ruumiillistuma.”2

Pyhissä kirjoituksissa meille opetetaan, että pappeuden vanhurskas käyttäminen riippuu siitä, että me elämme ystävällisyyden, laupeuden ja rakkauden periaatteiden mukaisesti. Opissa ja liitoissa sanotaan:

”Mitään valtaa ja vaikutusvaltaa ei voi eikä saa pitää yllä pappeuden avulla, ainoastaan taivuttelemalla, – – lempeydellä, sävyisyydellä ja vilpittömällä rakkaudella,

ystävällisyydellä ja puhtaalla tiedolla, joka avartaa sielua suuresti vailla teeskentelyä ja vailla vilppiä.”3

Veljet, tutkikaamme elämäämme ja päättäkäämme noudattaa Vapahtajan esimerkkiä olemalla ystävällisiä, laupiaita ja rakastavia. Ja kun teemme niin, pystymme paremmin pyytämään taivaan voimia omaksi avuksemme sekä perheemme ja matkatoveriemme avuksi tällä toisinaan vaikealla matkalla takaisin taivaalliseen kotiimme. Rukoilen tätä Herran Jeesuksen Kristuksen nimessä. Aamen.