2010-2019
Beslutninger om evigheden
Oktober 2013


Beslutninger om evigheden

En vís anvendelse af jeres handlefrihed er altafgørende for jeres åndelige vækst både nu og for evigt.

Mine kære brødre og søstre, hver dag er der beslutninger, der skal træffes. Præsident Thomas S. Monson har lært os, at »beslutninger afgør vores skæbne«.1 En vís anvendelse af jeres handlefrihed er altafgørende for jeres åndelige vækst både nu og for evigt. I er aldrig for unge til at lære eller for gamle til at ændre jer. Jeres længsel efter at lære og ændre jer stammer fra en guddommelig indgydt stræben efter evig udvikling.2 Hver dag rummer muligheder for beslutninger om evigheden.

Vi er evige væsener – åndelige børn af himmelske forældre. I Bibelen læser vi: »Gud skabte mennesket i sit billede … som mand og kvinde skabte han dem.«3 Jeg hørte for nylig et børnekor synge den velkendte sang »Jeg er Guds kære barn«.4 Jeg tænkte: »Hvorfor har jeg ikke hørt flere trofaste mødre eller fædre synge den sang?« Er vi ikke alle Guds børn? Rent faktisk kan ingen af os nogensinde holde op med at være Guds barn!

Som børn af Gud bør vi elske ham af hele vores hjerte og sjæl, selv mere end vi elsker vore jordiske forældre.5 Vi bør elske vores næste som brødre og søstre. Der er ingen større befalinger end disse.6 Og vi bør altid ære menneskelivets værd i alle dets mange stadier.

Skriften lærer os, at legemet og ånden er mennesket sjæl.7 Som et tosidet væsen kan I hver især takke Gud for den dyrebare gave, jeres legeme og ånd er.

Det menneskelige legeme

Mine mange år som læge har givet mig en dyb respekt for det menneskelige legeme. Det er skabt af Gud som en gave til jer. Det er helt igennem forbløffende! Tænk engang at I har øjne, der ser, ører, der hører, og fingre, der kan føle alle de forunderlige ting omkring jer. Jeres hjerne gør jer i stand til at lære, tænke og ræsonnere. Jeres hjerte pumper utrætteligt dag og nat, uden I er bevidste om det.8

Jeres legeme beskytter sig selv. Smerte advarer om, at noget er galt og kræver opmærksomhed. Af og til bliver vi ramt af infektioner, og når det sker, dannes der antistoffer, som øger jeres modstandskraft mod efterfølgende infektioner.

Jeres legeme reparerer sig selv. Sår og slag heles. Brækkede ben kan vokse sig stærke igen. Jeg har kun nævnt nogle få af de mange fantastiske gudgivne kvaliteter ved jeres legeme.

Og alligevel virker det til, at der i alle familier, hvis ikke hos alle mennesker, er nogle fysiske tilstande, som kræver særlig omsorg.9 Herren har anvist, hvordan man håndterer en sådan udfordring. Han har sagt: »Jeg giver menneskene svaghed, så de kan være ydmyge … for hvis de ydmyger sig for mig og har tro på mig, så vil jeg gøre det svage stærkt for dem.«10

Der huses ofte vidunderlige ånder i ufuldkomne legemer.11 Gaven ved et sådant legeme kan faktisk styrke en familie, når forældre og søskende villigt indretter deres liv omkring det barn, der fødes med specielle behov.

Ældningsprocessen er også en gave fra Gud, ligesom døden er. Den legemlige død er afgørende for Guds store plan for lykke.12 Hvorfor? Fordi døden muliggør, at jeres ånd kan vende tilbage til Gud.13 Set fra et evigt perspektiv indtræder døden kun for tidligt for dem, der ikke er beredt til at møde Gud.

Når nu jeres legeme er så vigtig en del af Guds evige plan, er det ikke underligt, at apostlen Paulus beskriver det som »Guds tempel«.14 Hver gang I ser jer selv i spejlet, så husk, at jeres legeme er jeres tempel. Den sandhed – som vi bør være taknemlige for hver dag – kan have positiv indflydelse på jeres beslutninger om, hvordan I vil tage vare på og bruge jeres legeme. Og de beslutninger vil afgøre jeres skæbne. Hvordan kan det være? Fordi jeres legeme er tempel for jeres ånd. Og måden, I bruger legemet på, påvirker jeres ånd. Nogle af de beslutninger, som afgør jeres evige skæbne, er:

  • Hvordan vælger I at passe og bruge jeres legeme?

  • Hvilke åndelige egenskaber vælger I at udvikle?

Menneskets ånd

Jeres ånd er et evigt væsen. Herren sagde til sin profet Abraham: »Du blev udvalgt, før du blev født.«15 Herren sagde noget lignende til Jeremias16 og mange andre.17 Han har også sagt det om jer.18

Jeres himmelske Fader har kendt jer længe. I er, som hans søn eller datter, udvalgt af ham til at komme til jorden præcis på denne tid og til at være leder i hans store værk på jorden.19 I blev ikke udvalgt på grund af jeres legemlige kvaliteter men for jeres åndelige egenskaber. Det være sig tapperhed, mod, ubestikkelighed, tørst efter sandhed, en hunger efter visdom og et ønske om at tjene andre.

I har udviklet nogle af disse egenskaber i forudtilværelsen. Andre kan I udvikle her på jorden,20 når I vedholdende stræber efter dem.21

Et væsentligt karaktertræk er selvbeherskelse – styrken til at lade fornuften råde over begæret. Selvbeherskelse giver en god samvittighed. Og jeres samvittighed afgør jeres moralske respons i svære, fristende og vanskelige situationer. Faste hjælper jeres ånd til at udvikle herredømme over jeres fysiske appetit. Faste giver os også bedre muligheder for at få himlens hjælp, idet den intensiverer jeres bønner. Hvorfor er der behov for selvbeherskelse? Gud indpodede en stærk appetit i os efter næring og kærlighed, hvilket er afgørende for den menneskelige families videreførelse.22 Når vi behersker vores appetit inden for rammerne af Guds love, kan vi nyde et længere liv, større kærlighed og fuldendt glæde.23

Derfor er det ikke overraskende, at de fleste fristelser til at afvige fra Guds plan for lykke går på at misbruge denne vigtige, gudgivne appetit. Det er ikke altid let at kontrollere vores appetit. Ingen af os har fuldkommen styr på den.24 Der begås fejl. Der foretages fejlskøn. Der bliver syndet. Hvad skal vi så gøre? Vi kan lære af vore fejl. Og vi kan omvende os oprigtigt.25

Vi kan ændre vores adfærd. Selve vores begær kan ændres. Hvordan? Der findes kun en vej. Sand ændring – varig ændring – kan kun finde sted gennem den helende, rensende og styrkende kraft i Jesu Kristi forsoning.26 Han elsker jer – hver og en!27 Han giver jer adgang til sin kraft, når I ivrigt, oprigtigt og nøjagtigt holder hans befalinger. Det er så enkelt og sikkert. Jesu Kristi evangelium er forandringens evangelium!28

En stærk ånd i et menneske med kontrol over kødets begær er herre over sine følelser og lidenskaber og er ikke slave af dem. Den slags frihed er lige så livsvigtig for ånden, som ilt er for legemet! Frihed fra selvforårsaget trælbinding er sand frigørelse!29

Det står os frit at »vælge frihed og evigt liv … eller … vælge fangenskab og død«.30 Når vi vælger den ophøjede vej mod frihed og evigt liv, indeholder vejen ægteskab.31 Sidste dages hellige hævder, at »ægteskab mellem mand og kvinde er indstiftet af Gud, og at familien er af afgørende betydning i Skaberens plan for sine børns evige skæbne«. Vi ved også, at »køn er et fundamentalt særkende ved den enkeltes førjordiske, jordiske og evige identitet og hensigt«.32

Ægteskab mellem en mand og en kvinde er grundlæggende for Herrens lære og afgørende for Guds evige plan. Ægteskab mellem en mand og en kvinde følger Guds anvisning for en fylde i livet på jorden og i himlen. Guds model for ægteskab kan ikke misbruges, misforstås eller misfortolkes.33 Ikke hvis man ønsker sand glæde. Guds model for ægteskab beskytter den hellige forplantningskraft og glæden ved ægte ægteskabelig intimitet.34 Vi ved, at Adam og Eva blev viet af Gud, inden de oplevede glæden ved at blive forenet som mand og hustru.35

I vor tid har regeringer og politikere en særlig interesse for at beskytte ægteskabet, fordi stærke familier udgør det bedste grundlag for sundhed, uddannelse, velfærd og velstand for den opvoksende generation.36 Men politiske ledere påvirkes kraftigt af samfundsmæssige tendenser og verdslige filosofier, når de vedtager, ændrer og håndhæver lovene. Uanset hvilke love der måtte vedtages, kan Herrens lære om ægteskab og moral ikke ændres.37 Husk, at selvom synd legaliseres af mennesker, er synd stadig synd i Guds øjne!

Selvom vi skal stræbe efter at efterligne Frelserens venlighed og medfølelse, og selvom vi værdsætter alle Guds børns rettigheder og følelser, kan vi ikke ændre hans lære. Den er ikke op til os at ændre. Vi kan kun studere, forstå og efterleve den.

Frelseren viser vejen til det gode. Hans vej omfatter kyskhed inden ægteskabet og total troskab i ægteskabet.38 Herrens vej er den eneste vej, der kan føre os til varig lykke. Hans vej giver vores sjæl varig lindring og konstant fred i vores hjem. Og bedst af alt fører hans vej os hjem til ham og vor himmelske Fader, til evigt liv og ophøjelse.39 Det er selve kernen i Guds gerning og herlighed.40

Mine kære brødre og søstre, hver dag er der beslutninger, der skal træffes, og vore beslutninger afgør vores skæbne. En dag skal vi alle møde Herren ved dommen.41 Vi skal hver især have en personlig samtale med Jesus Kristus.42 Vi skal redegøre for de beslutninger, vi har truffet om vores legeme, vore åndelige egenskaber, og hvorvidt vi har æret Guds anvisning for ægteskab og familie. At vi hver eneste dag må træffe víse valg for evigheden er min oprigtige bøn i Jesu Kristi hellige navn. Amen.

Noter

  1. Thomas S. Monson, »Decisions Determine Destiny«, CES-foredrag, 6. nov. 2005, s. 3; speeches.byu.edu.

  2. Begrebet evig udvikling blev smukt gengivet af W.W. Phelps i hans tekst til salmen »If You Could Hie to Kolob«, Hymns, nr. 284. I vers 4 står der: »Dyd har ingen ende, / kraft har ingen ende, / visdom har ingen ende, / lys har ingen ende. / Fællesskab har ingen ende, / ungdom har ingen ende, / præstedømmet har ingen ende, / sandhed har ingen ende.« I vers 5 står der afsluttende: »Herlighed har ingen ende, / kærlighed har ingen ende, / eksistens har ingen ende,/ i himlen er der ingen død.«

  3. 1 Mos 1:27; se også Kol 3:10; Alma 18:34; Eter 3:15; Moses 6:9.

  4. »Jeg er Guds kære barn«, Salmer og sange, nr. 195.

  5. Se Matt 10:37.

  6. Se Mark 12:30–31.

  7. Se L&P 88:15.

  8. Der er også andre gudgivne mekanismer i gang i jeres legeme. Grundstoffer som natrium, kalium og kalcium og sammensætninger som vand, glukose og proteiner er afgørende for overlevelse. Legemet behandler luftarter som ilt og kuldioxid. Det producerer hormoner som insulin, adrenalin og thyroxin. Niveauet af disse og mange andre bestanddele i kroppen autoreguleres inden for visse grænser. Forholdet mellem kroppens kirtler autoreguleres. For eksempel afgiver hypofysen, som sidder på hjernens underside, et hormon til binyren, som producerer binyrebarkhormon. Det stigende niveau af kortikale hormoner dæmper så til gengæld produktionen af binyrebarkhormonet og vice versa. Jeres kropstemperatur ligger på omkring 37˚C – uanset om I befinder jer ved Ækvator eller Nordpolen.

  9. Visse tilstande ses let, andre ligger mere latent. Nogle kender man meget til og andre ikke. Nogle mennesker er disponeret for kræft, andre har allergier og så videre. Vi må alle være opmærksomme på vore svage områder og må ydmygt lære det, Herren prøver at lære os, så vores svaghed kan blive en styrke for os.

  10. Eter 12:27.

  11. Visse tilstande vil der ikke blive rettet op på før opstandelsen, når »alt skal blive bragt tilbage til dets rette og fuldkomne skikkelse« (Alma 40:23).

  12. Se Alma 42:8.

  13. Salmisten skrev: »Dyrebart i Herrens øjne er hans frommes liv« (Sl 116:15). Det dyrebare ved den frommes liv er livet med Herren.

  14. 1 Kor 3:16; se også 6:19.

  15. Abr 3:23.

  16. Se Jer 1:5.

  17. Se Alma 13:2–3.

  18. Se L&P 138:55–56.

  19. Se Alma 13:2–3; L&P 138:38–57.

  20. Egenskaberne »tro, dyd, kundskab, mådehold, tålmodighed, broderlig venlighed, gudsfrygt, næstekærlighed, ydmyghed og flid« (L&P 4:6) er blandt de åndelige gaver, vi kan stræbe efter og få. Taknemlighed er en anden åndelig attribut, som kan udvikles. Taknemlighed påvirker et menneskes humør og produktivitet. Når I er blevet »født åndeligt af Gud«, kan I med taknemlighed antage »hans billede i jeres ansigtsudtryk« (se Alma 5:14).

  21. Se 1 Kor 12; 14:1–12; Moro 10:8–19; L&P 46:10–29.

  22. Nogle er fristet til at spise for meget. »Fedme er blevet en global epidemi, hvor mindst 2,8 millioner hvert år dør som følge af overvægt« (»10 Facts on Obesity«, WHO, mar. 2013, www.who.int/features/factfiles/obesity/en). Nogle er fristet til at spise for lidt. Anoreksi og bulimi er ødelæggende for mange personer, ægteskaber og familier. Og nogle er fristet af seksuelle begær, som Skaberen har forbudt. Tydeliggørelse af dette findes i Håndbog 2: Forvaltning af Kirken, hvor der står: »Herrens kyskhedslov indebærer afholdenhed fra seksuelle forhold uden for det lovformelige ægteskab samt troskab inden for ægteskabet … Ægteskabsbrud, utugt, homoseksuelle forhold samt enhver anden uhellig, unaturlig eller uren handling er syndig.« Desuden står der også i håndbogen: »Homoseksuel adfærd er en overtrædelse af Guds befalinger; det er i modstrid med formålet med menneskelig seksualitet og berøver mennesker de velsignelser, der kan findes i familielivet og i evangeliets frelsende ordinancer … Selv om Kirken er imod homoseksuel adfærd, rækker den ud med forståelse og respekt til personer, der er tiltrukket af personer af samme køn« (2010, 21.4.5; 21.4.6).

  23. Se 1 Kor 6:9–20; Jak 1:25–27; L&P 130:20–21. Og vi bør altid huske, at »menneskene er til for at kunne nyde glæde« (2 Ne 2:25).

  24. Jordelivet er en prøvestand, som det forklares i skriften: »Vi vil prøve dem hermed for at se, om de vil gøre alt, hvad Herren deres Gud vil befale dem« (Abr 3:25).

  25. Se Mosi 4:10; Alma 39:9; Hel 15:7. Håndbog 2 indeholder dette budskab: »Homoseksuel adfærd kan tilgives ved oprigtig omvendelse« (21.4.6).

  26. Gennem Jesu Kristi forsoning og ved lydighed mod evangeliets principper kan hele menneskeheden blive frelst (se L&P 138:4; TA 1:3).

  27. Se Eter 12:33–34; Moro 8:17.

  28. Se Mosi 5:2; Alma 5:12–14.

  29. Se Rom 8:13–17; Gal 5:13–25; L&P 88:86.

  30. 2 Ne 2:27.

  31. Se L&P 131:1–4.

  32. »Familien: En proklamation til verden«, Liahona, nov. 2010, s. 129.

  33. Se Matt 19:4–6; Mosi 29:26–27; Hel 5:2.

  34. Hvert eneste menneske er født med sin unikke identitet, kromosomer og DNA (deoxyribonukleinsyre). DNA er et molekyle, der udgør arvematerialet og bruges til alle levende cellers udvikling og funktion. Hvert eneste menneskes DNA skabes, når DNA fra faderen og moderen kombineres for at skabe DNA i et nyt legeme – et partnerskab mellem far, mor og barn.

  35. Se 1 Mos 2:24–25; 3:20–21; 4:1–2, 25.

  36. Dr. Patrick F. Fagan har skrevet: »En husholdning bestående af et gift forældrepar er den uundværlige byggesten, hvorpå økonomiens skæbne hviler – især på den børnerige familie, der hver uge tilbeder Gud … Ethvert ægtepar skaber en ny husholdning, en uafhængig økonomisk enhed som genererer indkomst, udgifter, opsparing og investeringer« (»The Family GDP: How Marriage and Fertility Drive the Economy«, The Family in America, årg. 24, nr. 2, forår 2010, s. 136.

  37. Se 2 Mos 20:14; 3 Mos 18:22; 20:13; 5 Mos 5:18; Matt 5:27–28; Mark 10:19; Luk 18:20; Rom 1:26–27; 13:9; Mosi 13:22; 3 Ne 12:27–28; L&P 42:24; 59:6.

  38. Se Gordon B. Hinckley, »Det er jo ikke sket i en afkrog«, Stjernen, jan. 1997, s. 45.

  39. Se L&P 14:7.

  40. Se Mos 1:39.

  41. Se 2 Ne 9:41, 46; Mosi 16:10.

  42. Vi vil blive dømt efter vore gerninger og ud fra hjertets ønsker (se L&P 137:9; se også Hebr 4:12; Alma 18:32; L&P 6:16; 88:109).